وبلاگ

راه های نگهداری از چاقو آشپزخانه

راه های نگهداری از چاقو آشپزخانه

راه های نگهداری از چاقو آشپزخانه

در تلاشیم در این مقاله به بررسی، راه های نگهداری از چاقو آشپزخانه را ملاحظه خواهید کرد. با رعایت برخی اصول و اجتناب از اشتباهات متداول، می‌ توانید از کیفیت چاقوهای خود حداکثر بهره را ببرید. یک مراقبت صحیح می‌ تواند عمر کارکرد چاقو را به طور قابل توجهی افزایش دهد. چاقوهای آشپزخانه به‌گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که امکان برش آسان، سریع و کارآمد میوه‌  ها و سبزیجات را فراهم می‌ کنند. این چاقوها با لبه‌ های نازک و زاویه تیز تولید می‌ شوند. با پیروی از راهکارها و رعایت نکات اساسی، می‌ توانید از عمر طولانی و کارایی بهتر چاقوهای خود لذت ببرید.

اولین نکته‌  ای که باید در نظر داشته باشید این است که لبه چاقو شما یک عمر مشخص دارد و هر چه بیشتر از آن استفاده شود، عمر کارکرد آن کاهش می‌ یابد. استفاده معمولی در نهایت به تیغه آسیب میزند، اما با استفاده از ابزارهای تیز کننده می‌ توانید چاقو را دوباره تیز کنید. من معتقدم که اغلب چاقوهای آشپزخانه به دلیل استفاده منظم از آن‌ ها سریعاً تیزی خود را از دست نمی‌ دهند، بلکه بیشتر به دلیل استفاده نادرست آن‌ ها اتفاق می‌ افتد.

5 راه برای نگهداری چاقو آشپزخانه

در ادامه به بررسی اینکه چه راه هایی برای وجود دارد تا چاقو آشپزخانه سالم تر بماند میپردازیم:

از چاقو برای برش های سبک استفاده کنید

چاقوهای آشپزخانه به منظور برش دادن به غذاها مانند گوشت و سبزیجات طراحی شده‌ اند و باید به یاد داشته باشید که به دیگر مصارف مناسب نیستند. این امر مهمترین نکته‌ ای است که باید به خاطر داشته باشید. اجازه دهید چند نمونه از اشتباهات رایج را برای شما بیان کنم که باید از آن‌ ها پرهیز کنید:

  1. با چاقو به غذای منجمد یا یخ ضربه نزنید.
  2. استخوان را با چاقو نبرید.
  3. از چاقو به عنوان قیچی استفاده نکنید.
  4. توجه داشته باشید که چاقوی شما نازک است و نباید مانند یک قیچی عمل کنید، مگر اینکه ویژگی‌ های یک قیچی داشته باشد. چاقوهای معمولی آشپزخانه را به کارهای خرد کردن و برش دادن سبک محدود کنید.

استفاده از تخته برش

 از تخته برش استفاده کنید

هرگز چاقو را روی سطوح سفت، به ویژه اگر سخت‌ تر از چاقو باشند، نبرید. این شامل ظروف شیشه‌ ای، گرانیتی، فلزی و سرامیکی می‌ شود.

تلاش کنید لبه چاقو تا حد امکان با تخته برش شما در تماس باشد، اگرچه اگر ممکن بود بدون تخته برش غذا را تهیه می کردیم تا لبه چاقو کمتر فرسوده شود. اما این کار امکان‌ پذیر نیست، بنابراین حداقل تخته برش شما باید از جنسی باشد که لبه چاقو را خدشه نزند.

تخته برش شما باید از جنس چوب یا پلاستیک باشد. اگر تخته برش به اندازه کافی نرم باشد که علامت‌ های کم عمق و سطحی از برش تیغه (که به معنای فشار ملایم چاقو به تخته است) روی آن باشد، خوب است. اگر برش‌ های ایجاد شده زیاد یا عمیق است، این نشان‌ دهنده استفاده از فشار زیاد بر روی تخته برش است که می‌ تواند منجر به کاهش عمر کاری لبه چاقو شود. تخته‌ های برشی که به شدت زخمی شده‌ اند باید تعویض شوند.

تخته‌ های برش ساخته شده از گردو، بامبو، ساج، و پلاستیک به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها شناخته می‌شوند. تحقیقات نشان می‌  دهد که استفاده از تخته‌ های برش چوبی به صورت کاملاً بی‌خطر است زیرا بیشتر چوب‌ ها مقاومت خوبی در برابر باکتری دارند. با این حال، تخته‌ های برش چوبی را نباید در ماشین ظرفشویی قرار داد، زیرا این کار ممکن است به ضدعفونی کردن کامل آن را سخت‌ تر کند.

از سوی دیگر، پلاستیک‌ ها به راحتی تمیز می‌ شوند و همچنین می‌ توانند در ماشین ظرفشویی استفاده شوند. این امکان را فراهم می‌ کند تا به طور کامل تمیز شده و باکتری‌ های مضر مانند سالمونلا را از بین ببرید.

برای استفاده بهینه، از تخته‌ های برش پلاستیکی برای گوشت استفاده کنید تا بتوانید آن را با مواد ضدعفونی کننده یا از طریق ماشین ظرفشویی شسته و تمیز کنید. برای جلوگیری از آلودگی متقاطع و رشد باکتری‌ ها، از تخته‌ های برش چوبی برای نان و سبزیجات استفاده کنید. مهم نیست کدام نوع تخته را انتخاب می‌ کنید (پلاستیکی یا چوبی)، بلکه مهم است که تخته‌ های جداگانه برای گوشت و سبزیجات داشته باشید.

  1.  هر دو طرف تخته برش چوبی را بشویید. اگر فقط یک طرف آن را بشویید، ممکن است وقتی خشک شد تخته تاب بردارد.
  2. باید گه گاه تخته برش چوبی خود را با روغن خوراکی چرب کنید تا آن را در شرایط عالی نگه دارید و به دفع آب کمک کنید. تخته را تمیز کرده و بگذارید کاملاً در هوا خشک شود. سپس مقداری روغن را در سراسر تخته استفاده کرده و بگذارید با روغن خیس شود. اضافی آن را پاک کنید و سپس بمدت ۲۴ ساعت اجازه دهید کاملاً خشک شود.

چاقو را با دست بشویید

چاقو را در ماشین ظرفشویی برای شستشو قرار ندهید. همواره چاقو را با دست بشویید و سپس بلافاصله آن را خود خشک کنید.

برای شستن، ابر را از پشت لبه چاقو بکشید. بگذارید مایع شوینده حدود ۳۰ ثانیه بر روی چاقو بماند. همانند شستن دست‌ ها، مایع شوینده برای از بین بردن میکروب‌ ها به زمان نیاز دارد. از یک برس برای چاقوهای دندانه‌ دار استفاده کنید تا وارد شکاف‌ ها شود. چاقوهای خود را خوب خشک کنید، من از حوله پنبه‌ ای استفاده می‌ کنم. اجازه ندهید چاقوی شما در هوا خشک شود.

چرا نباید چاقوهای خود را در ماشین ظرفشویی قرار دهید؟

حتی اگر بر روی دفترچه چاقوهای شما نوشته باشد “قابل شستشو در ماشین ظرفشویی”. چاقوی “قابل شستشو در ماشین ظرفشویی” فقط به این معنی است که دسته چاقو برای ماشین ظرفشویی ایمن است.

استفاده از ماشین ظرفشویی هم به چاقو و هم به ماشین ظرفشویی شما آسیب می‌ رساند. لبه‌ های تیز چاقو که با آب کوبیده می‌ شوند، قفسه‌ های پلاستیکی و فلزی روکش شده ماشین ظرفشویی شما را خراش می‌ دهند. این ممکن است پوشش محافظ قفسه‌ های شما را برش دهد و باعث زنگ زدگی و آسیب به ماشین ظرفشویی شود. یا اینکه ممکن است چاقو از روی ظروف دیگر شما پرتاب شود. هر چیزی که لبه چاقو به آن برخورد کند برای لبه مضر است.

ماشین ظرفشویی آب داغ را با مواد شوینده به سمت چاقوی شما می‌ پاشد که می‌ تواند چاقوی شما را بمرور زمان کند کند. قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض آب و گرما می‌ تواند به دسته چاقو آسیب برساند. شوینده موجود در آب می‌ تواند باعث کند شدن تیغه چاقو شود، و مواد شوینده مایع و پودری معمولاً محلول‌ های صابون قلیایی بالا هستند که می‌ توانند از نظر شیمیایی به لبه نازک چاقو آسیب برساند.

چاقو ضد زنگ

چاقوی فولادی ضد زنگ آشپزخانه

از روغن برای سالم تر ماندن چاقو کمک بگیرید

از روغن یا پارافین خوراکی از تیغه چاقو محافظت می‌ کند. روغن همچنین طول عمر دسته چوبی کارد (چاقو) را افزایش می‌ دهد. یک چاقوی فولادی ضد زنگ با دسته پلاستیکی در مکانی بدون رطوبت، انتخاب خوبی خواهد بود. من در اکثر چاقوهای آشپزخانه خود مشکل خوردگی (زنگ زدگی) نداشته‌ ام. اگر می‌ خواهید در مقابل زنگ زدن ایمن باشید، یک پوشش سبک از روغن بر روی چاقو را پیشنهاد می‌ کنم. در هر یک از موارد زیر باید چاقو را با روغن خوراکی چرب کنید:

  • چاقوهای فولادی غیر زنگ زن با کربن بالا (مانند فولاد فنر).
  • چاقوهای دسته چوبی، به خصوص اگر در مناطق واقعاً خشک زندگی می‌ کنید.
  • هر کسی که در ساحل یا مکان‌ هایی با رطوبت بالا زندگی می‌ کند.
سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اینکه چه راه هایی برای نگهداری از چاقوی آشپزخانه وجود دارد را بررسی کردیم.

سوالات متداول راه های نگهداری از چاقو آشپزخانه

  1. چگونه می‌ توانم از تیغه چاقوم مراقبت کنم تا طول عمر آن بیشتر شود؟
    برای نگهداری از تیغه چاقو، مهم است که آن را با دقت و احتیاط استفاده کرده و از چاقوی تیزکن‌ ها برای حفظ تیزی آن استفاده نمایید. همچنین، اجتناب از ضربه زدن به سطوح سفت و چاقوی خود را به عنوان ابزار برش مخصوص غذاها استفاده کنید.
  2. آیا مهم است که چاقوهایم را در ماشین ظرفشویی بشویم؟
    توصیه نمی‌ شود چاقوها را در ماشین ظرفشویی بشویید. این کار می‌ تواند لبه‌ های تیز را که برای برش طراحی شده‌ اند، آسیب برساند و باعث زنگ زدن آنها شود. بهتر است چاقوها را با دست بشویید و خشک کنید.
  3. چگونه می‌ توانم از زنگ زدن چاقو جلوگیری کنم؟
    برای جلوگیری از زنگ زدن چاقو، می‌ توانید پوشش سبکی از روغن خوراکی یا پارافین بر روی تیغه اعمال کنید. همچنین، مراقبت منظم و نگهداری صحیح از چاقوی خود باعث افزایش طول عمر آن و جلوگیری از زنگ زدن می‌ شود.
سبد خرید