وبلاگ

نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن

نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن

روش های استفاده از سنگ چاقو تیز کن

چاقو یکی از مهم ترین ابزارهای آشپزخانه به شمار می رود. هرچقدر هم یک چاقو گران قیمت باشد، بعد از مدتی که از آن استفاده شود، تیزی و کارکرد اولیه ی خود را از دست می دهد.؛ بنابراین آشنایی با نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن برای افرادی که مدام در حال استفاده از این وسیله ی کاربردی هستند، بسیار مهم است.

اما قبل از آشنایی با این موضوع، باید ابتدا انواع چاق تیزکن ها را شناخت تا یک روش صیح برای استفاده از آن ها معرفی کرد. چاقو تیز کن ها به پنج دسته تقسیم می شوند:( چاقو تیزکن های دستی، برقی یا الکتریکی، نیمه دسته، مسقل و سنگ های چاقو تیز کن.) در ادامه ی این مطلب قصد داریم یک توضیح کامل در مورد سنگ های چاقو تیز کن بدهیم و روش استفاده از آن ها را شرح دهیم. چنانچه قصد خرید چاقو تیزکن دارید، با ما تماس بگیرید.

انواع سنگ چاقو تیز کن براساس جنس

انواع مختلف سنگ چاقو تیز کن

برای آشنایی با نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن ابتدا باید جنس های مختلف آن ها را بشناسیم. سنگ های چاقو تیز کن را ممکن است از مواد مختلف طبیعی یا مصنوعی بسازند که در ادامه بعضی از آن ها را بررسی خواهیم کرد:

1 –  آهک سنگ

جنس سنگ های آهکی از کربنات کلسیم بوده و یک انتخاب مناسب برای تیز کردن چاقوها به شمار می روند.

2 –   سنگ‌های دیامانت

حرفه ای ترین آشپزها هم ترجیح می دهند از این نوع سنگ برای تیز کردن چاقوهای خود استفاده کنند، زیرا به علت زبری و سختی بالا و همچنین سطح صاف، این سنگ ها یکی از حرفه ای ترین نوع سنگ های چاقوتیز کنی هستند. سنگ های دیاماتت را از الماس طبیعی یا دست ساز می سازند.

3 –  سنگ‌های سرامیک

سنگ های سرامیک از جنس اکسید آلومینیوم بوده و در برابر سایش بسیار مقاوم است؛ بنابراین عمر مفید آن ها بسیار بالا است و می توان برای مدت طولانی از آن ها استفاده کرد.

4  – سنگ‌های آبراهه

جنس این سنگ ها معمولاً از سیلیسیوم کربید بوده و با نام واتراستون نیز شناخته می شوند. رایج ترین شکل سنگ های چاقو تیز کن همین نوع سنگ ها هستند که در موقع استفاده باید آن ها را خیس کرد، علت نام گذاری آن ها با این اسم نیز همین موضوع است.

در ادامه مطلب قصد داریم با نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن از جنس آبراهه آشنا شویم که رایج ترین نوع این محصول در  بازار است.

روش استفاده از سنگ چاقو تیز کن

روش های استفاده از سنگ چاقو تیز کن

در هنگام خرید سنگ چاقو تیز کن، دقت کنید که حتماً دارای یک ذفترچه راهنما باشد، این دفترچه به شما کمک می کند تا جنس سنگ چاقو تیز کن خود را بشناسید و نحوه ی استفاده از آن را بیاموزید.

برای استفاده از سنگ چاقو تیز کن آبراهه به روش زیر عمل می کنیم:

1 – سنگ چاقو تیز کن را داخل آب قرار دهید.

در حال حاضر بیشتر سنگ های چاقو تیز کنی که در بازار عرضه می شوند، از همین جنس هستند. قبل استفاده از این محصول باید آن را به مدت 45 ذقیقه در آب قرار دهید، به صورتی که آب تمام سطح آن را بپوشاند.

(نوع روغنی سنگ های چاقو تیز کن نیازی به استراحت در آب ندارند.)

2 – پارچه مرطوب نکته ای در نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن

برای آن که بتوانید به راحتی از سنگ چاقو تیز کن خود استفاده کنید، باید بتوانید آن را بدون حرکت نگه دارید. برای این کار یک حوله را مرطوب کرده و سنگ را برروی آن قرار دهید. حوله کمک می کند تا سنگ از جای خود تکان نخورد.

3 – روغن کاری سنگ چاقو تیز کن

با استفاده از روغن های معدنی سطح چاقو تیز کن را چرب نمایید. دقت کنید که استفاده از روغن هایی که برای پخت و پز و غیره استفاده می کنید، اصلاً برای این کار توصیه نمی شود.

4 – حرکت دادن چاقو با زاویه 20 درجه

برای آن که چاقوی خود را تیز کنید، باید آن را با زاویه 20 درجه نسبت به سنگ  قرار داده و سپس آن را حرکت دهید. برای این کار تیغه ی چاقو را به صورت قائم برروی سنگ قرار دهید و سپس آن را تا نیمه راه به سنگ نزدیک کنید، در حال حاضر چاقوی شما زاویه 45 درجه با سنگ دارد، اگر کمی دیگر چاقو را به سنگ نزدیک کنید ، زاویه 20 درجه با سنگ ایجاد می شود.

در ادامه چاقو را با یک فشار یکسان در همان راستا حرکت دهید، دقت کنید تمام قسمت های تیغه ی چاقو را برروی سنگ حرکت دهید تا چاقو به صورت یک نواخت تیز شود.

برای نگهداری مناسب از سنگ تیز کننده، می‌توانید راهنمایی‌های زیر را دنبال کنید.

نکاتی درباره ی نگه داری از سنگ های چاقو تیز کن

نکات نگه داری از سنگ چاقو تیز کن

با رعایت نکات زیر می توانید طول عمر سنگ چاقو تیز کن خود را افزایش دهید:

  1. محل نگه داری: سنگ چاقو تیز کن خود را در محیطی بدون رطوبت و دور از گرد و غبار نگه داری کنید.
  2. تمیز کردن: سنگ تیز کننده باید تمیز و خشک باشد تا عمر مفید آن بیشتر شود.
  3. نگه داری به صورت مجزا از وسایل دیگر: سعی کنید این محصول را به صورت جداگانه از وسایل دیگر نگه داری کنید، زیرا ممکن است در اثر برخورد آن با وسایلی همچون چاقو دچار خراشیدگی های عمیق شده و کارایی خود را از دست بدهد. بهترین کار این است که سنگ چاقو تیز کن را در یک کاور یا روکش نگه داری کنید.
  4. استفاده صحیح: هنگام استفاده از سنگ تیز کننده، دستورالعمل‌های تولید کننده را به درستی دنبال کنید. این کار طول عمر سنگ را افزایش دهد.
کلام پایانی

نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کن معمولاً داخل دفترچه راهنمایی در کنار سنگ قرار دارد، اگر به توضیحات این دفترچه عمل کنید، خیالتان از بابت طول عمر این محصول راحت خواهد بود.

توجه داشته باشید که خیس کردن و آغشته کردن به روغن تنها در مورد سنگ های آبراهه صدق می کند و سنگ های دیگر دستور العمل های خاص خود را دارند.

سؤالات متداول

  1. آیا می توان تمام سنگ های چاقو تیز کنی را در آب قرار داد؟

خیر، این روش مخصوص سنگ های آبراهه می باشد.

  1. آیا می توان چاقو را با هر زاویه ای برروی چاقو تیز کن کشید؟

خیر، زاویه ی درست برای تیز کردن چاقو، 20 درجه است. در این زاویه آسیبی به سنگ و چاقو وارد نمی شود.

  1. حرفه ای ترین سنگ های چاقو تیز کن چه جنسی دارند؟

سنگ های دیامانت حرفه ای ترین سنگ های چاقو تیز کنی هستند که از الماس طبیعی یا دست ساز ساخته می شوند.

  1. رایج ترین نوع سنگ چاقو تیز کنی کدام است؟

سنگ آبراهه که با نام واتراستون نیز شناخته می شوند، رایج ترین نوع آن ها هستند.

سبد خرید