وبلاگ

انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟

انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟

انواع چاقو تیزکن ها را نام ببرید

همه ی وسایل تیز و برنده بعد از مدتی نیاز به تیز کردن دارند، چاقوها نیز جز همین دست از وسایل هستند. پاسخ این پرسش که انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟ بسیار متنوع است، زیرا این ابزار را براساس پارامترهای مختلف می توان طبقه بندی کرد. در ادامه ی این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع مختلف چاقو تیزکن ها براساس نوع کارایی اطلاعات کارآمدی را در اختیار شما قرار دهیم. هر نوع از این ابزار دارای روش خاص استفاده ، مزایا و معایبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چاقوها یکی از ابزارهای بسیار کارآمد برای انسان به حساب می آیند که به مرور زمان و به علت استفاده های پی در پی نیازمند این هستند که تیز شوند؛ بنابراین شناخت و خرید چاقو تیزکن ها بسیار مهم است.

انواع چاقو تیزکن ها از نظر نوع کارکرد کدام ها هستند؟

به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟ می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1 – نوع دستی یکی از پاسخ های پرسش انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟

چاقو تیزکن دستی چیست

رایج ترین پاسخ پرسش انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟ همین نوع دستی آن ها است که از چندین شیار تشکیل شده اند. برای استفاده از این وسیله کافی است چاقو یا قیچی خود را در بین شیار تعبیه شده قرار داده و آن را در یک جهت بکشید. زاویه حرکت در این نوع از تیزکننده ها اهمیت ندارد.

2 –نیمه دستی

همان طور که از نام این وسیله پیداست، کمی دخالت دست در آن کم تر است. در این روش چاقو برروی یک پایه نگه دارنده نصب می شود و سپس با حرکت دادن سنگ چاقو تیز کنی که برروی یک پایه ی دیگر نصب شده است، چاقوی شما برَان می شود.

3 – چاقو تیزکن برقی

اساس کار در مدل های مختلف این وسیله تقریباً یکسان است. ظاهر این چاقوتیزکن ها مشابه چاقو تیزکن های دستی بوده با این تفاوت کن که با نیروی الکتریسیته کار می‌کنند.

برای استفاده از این وسیلۀ برقی کافی است چاقو را در شیار مورد نظر قرار دهید تا توسط سنباده های زبر این دستگاه در ابتدا چاقوی شما تیز و سپس توسط سنباده های نرم لبه ی چاقو شما صیقلی شود.

4– سنگ های چاقو تیزکن

سنگ چاقو تیزکن چیست

سنگ های چاقو تیز کن بهترین وسیله برای انجام این کار هستند اما از طرفی کار کردن با آن ها کمی دشوار است. نحوه استفاده از سنگ چاقو تیز کنی با توجه به نوع سنگ متفاوت است.

معمولاً برای آن که کاردی را به وسیله ی این وسیله تیز کنید نیاز به دو نوع سنگ دارید، یکی با درجه سختی بالا و یکی با درجه سختی پایین تر.

ابتدا لازم است تا چاقو با زاویه مناسبی (بین 15 تا 30 درجه ) برروی سنگ سخت تر کشیده شود و سپس برای لبه گیری برروی سنگ نرم تر صیقل داده شود.

5 – مسقل ها

چگونه از مسقل استفاده کنیم

اگرچه همه ی افراد بر این باور هستند که مسقل ها خود نوعی چاقو تیز کن به حساب می آیند اما در واقع این طور نیست و این وسیله به عنوان یک مکمل برای تیزکردن به حساب می آید.

در مواردی که کارد شما نیاز به یک تیز کردن جزئی داشته باشد، می توان از این وسیله استفاده کرد. در غیر این صورت چاقوهایی که خیلی وقت از آخرین تیز کردنشان می گذرد و به شدت کند هستند را نمی توان با مسقل تیز کرد.

مسقل ها را از نظر جنس به چهار دسته مختلف تقسیم می کنند:

  • مسقل های فولادی: جنس این نوع از مسقل ها از فولاد بوده و محبوب ترین نوع مسقل در بازار به حساب می آیند.
  • مسقل های الماسی: الماس سخت ترین ماده ی شناخته شده در جهان است برای آن که مقاومت این وسیله را افزایش دهند یک لایه از الماس مصنوعی برروی آن می کشند.
  • مسقل های سرامیکی: همان طور که از نام آن ها پیدا است از ماده ی اولیه ای به نام سرامیک ساخته می شوند.
  • مسقل های ترکیبی: دارای دو سطح بوده، که یکی از آن ها صاف و صیقلی و دیگری زبر و سنباده شکل است.

نکاتی در مورد انتخاب و خرید چاقو تیزکن

هیچ یکی از مدل هایی که در بالا عنوان کردیم بر دیگری ارجعیت ندارد زیرا هر کدام از آن ها دارای مزیت ها و معایبی هستند. باید با در نظر گرفتن این مزیت ها و معایب بهترین نوع آن ها را برای مصرف خود انتخاب کنید.

با توجه به چند نکته ساده می توانید چاقو تیزکن مناسب خود را در بین انواع چاقو تیزکن های مختف انتخاب کنید:

1 – قرار است به چه میزان از آن استفاده شود!

باید نوع استفاده خود را در نظر بگیرید، برای مثال اگر شما قصد دارید در آشپرخانه خود از این وسیله استفاده کنید، نوع ساده آن نیز کار شما را راه خواهد انداخت ولی آگر شما یک قصابی دارید که مدام نیازمند استفاده از چاقو تیزکن هستید با یک نوع حرفه ای از آن تهیه کنید.

2 – آیا فقط می خواهید چاقو تیز کنید

اگر قصد دارید که علاوه بر چاقو، ابزارهای دیگری مانند قیچی های خود را نیز تیز کنید، باید نوع چند کاره ی آن را تهیه کنید.

3 – از یک برند معتبر خرید کنید.

معمولاً برندهای معتبر از مواد اولیه بهتری برای تولیدات خود استفاده می کنند؛ بنابراین خرید یک محصول با برند معروف می تواند کیفیت آن را توجیه کند.

4 – کاربرد آسان

هرچه کار کردن با وسیله ای ساده تر باشد، استفاده از آن برای افراد راحت تر است؛ پس در هنگام خرید خود دقت کنید تا یک محصول با کارکرد آسان انتخاب کنید تا بعد از مدتی فقط تبدیل به یک دکور در آشپزخانه شما نشود.

کلام پایانی

پاسخ پرسش انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟ را براساس نوع کارکرد را بررسی کردیم تا بتوانیم یک انتخاب مناسب داشته باشیم. همان طور که گفته شد نوع برقی این دستگاه راحت ترین کارکرد و سنگ های چاقو تیزکنی بهترین کیفیت را در عملکرد خود دارند.

همچنین باید بیان شود که اگرچه استفاده از چاقو تیزکن های برقی و دستی سریع تر و راحت تر است اما عمر چاقو شما را به شدت کاهش می دهد.

سؤالات متداول

  1. آیا می توان از سنگ چاقو تیز کنی با هر روش استفاده کرد؟

خیر، این ابزار دارای روش خاصی در استفاده است که موقع استفاده از آن باید رعایت شود.

  1. آیا با تیزکننده ها فقط می توان چاقو تیز کرد؟

خیر، انواعی از آن ها وجود دارند که چندین کاربرد برای آن ها در نظر گرفته شده است، مانند تیزکردن چاقو و قیچی

  1. آیا زاویه دست در چاقو تیزکن های دستی و برقی نیز اهمیت دارد؟

خیر، زاویه دست فقط در مواقعی که از سنگ استفاده کنید اهمیت پیدا می کند.

  1. انواع چاقو تیزکن ها کدام ها هستند؟

چاقو تیزکن های برقی، دستی، نیمه دستی، سنگ های چاقو تیزکنی و مسقل ها از انواع آن ها هستند.

سبد خرید